Solat Tiang Agama

Bicara


ShoutMix chat widget

Followers

‘Tidak batal wudhu’ sentuh bukan Islam

Posted by nur iman Saturday, June 26, 2010

Assalamualaikum,
tajuk yang saya cari artikel ini adalah berdasarkan pertanyaan salah seorang kawan bukan islam yang sama jantina yang terkejut apabila saya mengatakan tidak batal wudhu sekiranya tersentuh mereka. Ini kerana menurut pandangan kawannya yg lain wudhu seseorg muslim itu akan terbatal apabila tersentuh seseorg yg bukan muslim. Jadi utk menyelesaikan kekeliruan sahabat saya, sya mencari fakta yg menyokong pendapat saya....bacalah artikel yg saya cari di laman sesawang... loving is sharing... sharing is caring

soalan:

Assalamualaikum ustaz,batalkah wuduk kalau tersentuh secara sengaja atau tidak dengan bukan muslim walaupun sama jantina?

Jawapan:

Wudhu' tidak batal jika tersentuh secara tidak sengaja dengan bukan muslim yang sama jantina.
Begitu juga wudhu' tidak batal apabila sentuh secara sengaja tanpa perasaan syahwat dengan bukan muslim yang sama jantina.
Perbezaan pendapat berlaku apabila sentuh secara sengaja dengan perasaan syahwat. Mengikut pandangan yang ditarjih oleh Prof Dr. Abdul Karim Zaidan, batal wudhu' bagi seorang yang menyentuh muslim atau bukan muslim yang sama jenis secara sengaja dengan perasaan syahwat.
Sekian والله أعلم
Rujukan:1) Dr.Abdul Karim Zaidan, al-Mufassol fi ahkamil Mar'at.
Disediakan oleh:Ahmad Zainal AbidinSekretariat MUIS

0 comments

mY BurF_dAtE