Solat Tiang Agama

Bicara


ShoutMix chat widget

Followers

Cinta Ini Bukan Milikku- episod 3

Posted by nur iman Friday, September 4, 2009


Dua minggu telah berlalu… shila hanya mendiamkan diri… jangankan ber ym dengan si N bersms juga tidak… tapi setiap kali caption N di ym berubah shila merasa bersalah. Shila pun tidak pasti sama ada dia sudah berterus terang atau itu hanyalah suatu yang disalah erti. Tapi biarlah yang berlaku tetap akan berlaku. Apalah yang hendak dikatakan lagi bak kata pepatah nasi sudah menjadi bubur. Apa yang dikata sudah tidak dapat ditarik kembali kerana setiap perkataan yang lahir dari mulut bisa merobekkan hati manusia.

Walaupun hakikatnya pedih untuk melupakan seseorang hidup perlu diteruskan

“Apasal aku tgk hang macam putus cinta ja…”, Tanya si Sat

“Takla mana ada…biasa je”,Jawab shila selamba

“ooo…mustahil la…hg layan lagu jiwang yang sedih ja tue…” Tanya sat yang masih tidak berpuas hati dengan jawapan shila

“hg akan tau jugak nnt, sekarang biarlah macam nie dulu…shila perlukan masa…klu hg nak tahu …” kata shila sayu

“Apa yang perlu aku tahu…cakaplah” Tanya sat

“Memang aku putus cinta…tapi cinta yang belum berputik dh terputus…bak kata org cinta tak kesampaianlah…hehehe” Jawab shila cuba belagak biasa

“ya ka sapa org tue aku kenal ka?”Tanya sat lagi

“Biarlah dulu…nnt klu dah ok skit aku citer dgn hg ye” kata shila lagi

“emm..step tau org nya…” Tanya sat perlahan

“Ya…nnt hg tau jugak…skrg biarlah camnie k…” kata shila kembali menyakinkan si sat

“emm…sabarlah kumbang bukan seekor” kata sat cuba memberi semangat

Shila kembali kedunia khayalannya sambil mendengarkan lagu mulutnya turut menyanyikan lagu sejarah mungkin berulang nyanyian tomok newboyz… lama sat menenung shila dari sisi…simpati dengan nasib temannya…jauh disudut hati sat dia hanya mendoakan semoga sahabatnya menemui cinta sejati…

Shila ber ym dengan pura sahabatnya semasa menjalani latihan industri…

Shila: pura hang tau kan susah aku nak lupakan dia

Pura: hg ada mesej h tak…

Shila: H…ooo no yang aku minta hari tu…dah mesej dah

Pura: aku klu blh ikhlas nak korang berkawan…klu ada jodoh lagi bagus

Shila: aku ckp terus terang hang jangan berharap sgt k…sebab aku masih lagi susah nak lupakan seseorang yg aku syg…al maklum kisah cinta aku dgn rizal pun 5 tahun aku lupakan…tue pun sampai skrg aku msh igt dia… ni kan pula cinta baru…huhuhu

Pura: Aku nak minta pendapat hang la…

Pura menceritakan masalah yang dihadapinya. Selain berbincang pura cuba mendapatkan tips yang berkesan bagi menbantunya menghadapi masalah dalam hal peribadinya. Shila akan memberikan pendapat mengenai persamaan pengalaman yang dihadapinya. Shila cuba untuk memberi pendapat selebihnya keputusan tetap ditangan sahabatnya, Pura…

Seminggu kemudian pun berlalu… kini shila sudah dapat menerima hakikat kesulitan memaksa diri melupakan seseorang yang dicintai dalam hidupnya. Kehidupannya bertambah sukar apabila tiba-tiba tempat IPTA yang bersejarah UPSI atau Universiti Pendidikan Idris yang shila belajar sekarang istiharkan kuarantin dan diberi cuti selama lebih seminggu kerana jangkitan H1N1 secara tiba-tiba membuatkan mood belajar dan rancangan belajar shila hilang begitu saja. Rasanya bukan shila sahaja yang mengalami perasaan ini tapi semua pelajar juga mengalami perasaan yang sama…

Kini shila dapat menerima hakikat seorang kawan kerana peristiwa si N mengelarkan dirinya sombong kerana tidak menegur. Tapi apakan daya, hatiku ini masih tidak dapat menerima kenyataan lagi.

“Namun kutabahkan hati melemparkan senyuman manis buat teman…”

Shila pasrah andai N melemparkan kata-kata kejam itu pada dirinya. Andai itu takdir sebuah persahabatan biarlah ia berakhir kerana apa yang terjadi akan tetap terjadi.

Setelah lama mendiamkan diri shila semakin tabah menghadapi kehidupannya kini. Dia menegur N di YM seperti biasa. N hanya mendiamkan diri, shila tahu mungkin N malas utk melayannya, namun dicuba juga utk yang sekian kalinya. Iaitu pada 25 ogos …

N: yer

Shila: Salam

N: wsalam

Shila: saja ja tumpang lalu…marah ke?

N: Marah ler

Shila: Sejak biler chenggir nie

N: Sejak menjual kat bazaar…hahhahaha

Shila: hahhahah… nak meniaga mana blh chenggir…lari pelangggan encik N ooiii.hehhehe

N: hahhaha…tak per…janji mesra….

Shila: yerlah tue…sapa buat?

N: abg lerr

Cuba utk memperbaiki hubungan persahabatan mereka…

Shila: air asam tue…sedap la…Cuma kalau pekat sikit lagi…lagilah mantap….

Leh bt pekat skit…esk nak beli ikan keli bakar la…

N: ok jer

Shila: nak hilangkan sakit perut…ikan kelikan bagus…Cuma tak brapa minat jer…..hehehhe

N: ok jerr

Menuntut janji yang telah lama dibuat….hahhahaha

Shila: tQ…bila lagi nak belanja aiskrim dgn kami nie…hahahah kan gaji dh masuk…berniaga lagi…mesti byk untun kan

N: sabo lerr…nnt…simpan duit nak buat belanja kawin nie…

Shila mula resah apabila N mengutarakan bab ini….

Shila:waa…sama dgn ihsan laa nie…tgh kumpul duit…hehehhe…nnt kahwin tue jgn lupa jemput kengkawan palapes nie…hehehhe….leh le makan nasi minyak lama dah dok ngidam…hahahha

N: nak kahwin dgn ila leh x?

Shila:apa salahnya klu keluarga ila setuju je…ila tak kisah yg penting org tue ikhlas syg ila…hahaha keikhlasan itu penting

N: tul3

Shila cuba utk mengubah topik perbualan…

Shila: praktikum kat ne? sama dgn ihsan tue ke…kalut dia habaq praktikum dekat2 ja tue

Mungkin geram kot dengan soalan lain dari shila…N hanya menjawab selamba ja…

N: ha a….kat sg besar!

Shila: sg besar? Sek apa, si step pun dkt2 situ ka?

N: x tau agi

Shila: ooo… ila kat kuala je

N: ooo…oklah tue

Shila: yelah dkt dgn lenggong tiap2 minggu leh balik umh tok wan…

N: ok lah tue kan

Shila: a'a leh tlg jaga tokwan kat kg sian sorang2... tapi hg srnk la ada mber…. ila bt sorang je bdk IT situ...klu course lain tak tau la kan hehhehe...

N: ok ar tu… nnt ramai2 berebut… masa ngajar nnt sikit… klu sorng ttu semua di bolot… sng ckit… k jom tito

Shila: berebut...hahhaa...takut juga...tapi dh ada pengalaman bt latihan industri sendiri lu...jadi yakin diri la skit... ok... ila nak kena siapkan kira2 lu...pasnie baru tido...huhu. tido lah dulu... nitez… salam

Berakhirlah YM terakhir antara mereka…. Shila meneruskan hari-harinya sebagai kawan kepada semua orang dan belagak selamba dengan mengatakan dia dah melupakan N… Adakah wajar…tapi dihatinya masih menyimpan suatu rasa yang hanya dia mengerti… tatkala rindu melanda…dia diam menyepi namun tiada manusia mampu melawan takdir diri…dia pasrah akan ketentuan hidup ini…

Shila berSMS lagi suatu malam…

Shila: salam …sedap air asam…

N: tgkla sapa yang buat…blh jadi menantu tak

Shila: dh lama blh dah tue… menantu sapalah tue… nie nak pikat sidara ke nak pikat mak bapak sidara

N: dua-dua boleh

Berakhirlah mesej sehingga disitu sahaja… hari-lain ila masih cuba ber SMS seperti biasa namun tiada balasan jadi shila tau N cuba menjauhi darinya…

Shila dah membuka rahsia nya pada beberapa orang rumahnya…tujuannya bukan untuk mendapatkan simpati orang lain dan merebut kasih N …dia hanyalah menjalani tgjwb sebagai kawan…pandai sungguh kawannya memancing undi…

Rahsia ketiga diketahui oleh sudila…tersebutlah alkisah…. Semasa ila pulang dari kelas terserempak dengan sudila yang kebetulan dalam perjalan ke klinik seorang diri kerana kurang sihat…

“d, nak pi mana, sorang ja ka” Tanya shila kehairanan

“ya…aku mau pegi klinik baa…aku rasa mau demam niee” kata sudila dengan loghat sabahannya…

“ya ka…sorang ja…mai aku teman hang…” kata shila menawarkan diri menemani sahabat merangkap housemate

“ooo… baguslah ko kasi kawan aku…” Kata sudila sambil melemparkan senyuman manisnya

“emm ko nie d, ada je nak pancing aku” Kata shila ketawa…

“ila…leh aku tahu…ko putus cinta dengan siapa” Tanya sudila tiba-tiba…membuatkan hati shila berdetup kencang

“Tak yah tau lah d, aku dh tutup buku pun…biarlah rahsia…hg kenal juga dia sapa” Kata shila yang ingin melupakan segalanya

“alah…yalah step saja yang tahu…ko tak anggap kita kawan ka…” kata sudila sedih

Apabila kami sampai diklinik perbualan mengenai cinta berhenti seketika…Nasib baik ada senior yang membantu kami masuk jumpa doctor…klinik dah nak tutup bayangkanlah time tue dekat dengan waktu makan tengahhari mestilahkan…hehehe sudila lambat bertindak…heheh…tapi nasib kami mmg baik… semasa menunggu giliran sudila masuk berjumpa doktor…tiba-tiba….

“ila,a aku nak tau la…aku tak puas hati selagi tak tau…emm takpelah klau hg tak nak bgtau… ” Kata sudila lagi mendapatkan perhatian shila

“Alah d, hg tak habis dengan topic nie…bukan aku tak nak citer seganlah aku ko kenal jugak orang nie…” Kata ku kembali…

“sapa din kah???” Teka sudila serkap jarang…

Walaupun tepat…shila hanya geleng kepala menjawab tidak tahu…nak kata tidak seperti berbohong… diam sahaja

“Yalah ko tak nak kongsi…ila aku nak tau…ko tau tak aku suka seseorang dalam palapes…aku suka tengok gaya dia, mata dia dan stail dia…suka tgk jalah tak lebih dari itu” kata sudila lagi

“Sapa ya…nak tau juga” Kata shila tidak sabar-sabar nie

“emm” memancing shila utk mendapatkan jawapan

“k lah kalau ko citer…aku bagitau juga sapa yg aku suka…kita terus teranglah biar tiada rahsia…ok” kata shila membuat keputusan

“heheh…oklah…aku suka tgk w….stail dia…cara dia dgn mata coklat dia adoi…boleh cair hati aku lama-lama….hehehhehe”

“ooo…ko suka dia” kata shila sambil tersenyum

“ko klu jumpa dia jgn pulak senyum –senyum selain step ko yang tahu…lagipun aku suka tengok ja…tiada apa2 jugak…” Kata sudila membela dirinya

Tiba-tiba nombor sudila dipanggil masuk …

“Ya…ya lepas nie kita sambung lagi…aku citer” kata shila apabila melihat reaksi muka sudila yang sedikit kecewa kerana dia masih belum berterus-terang.

“Nanti sambung ya” Katanya melemparkan senyuman

Selepas 6 minit berlalu…

“Doktor kata apa?”Tanya shila yang jelas sedikit kerisauan

“Jom ambik ubat, aku dh nak kena serang selsema… ” kata sudila

“Banyak juga ubat ye” Shila hanya berbahasa basi ingin sudila melupakan persoalan tadi

“Jangan ingat aku dah lupa…hehhehe…. cepatlah sambung” kata sudila tersenyum sinis…

“ya…ya… baik hg teka ” shila masih cuba utk merahsiakan

“emm…san…”sambil tersenyum

“hahahha bukan…”

“mee…”tekanya lagi

“bukanlah tapi yang first sekali ko teka masa kita nak datang” kata shila sambil mentertawakan kawannya

“din ye! Kan aku dah teka tadi…ooo” sambil ketawa…

“a’a din hg panggil ja la nama panggilan dia kan N… hg pun kenal dia kan…”

“hahahha…N rupanya…..” Kata sudila tersenyum

“entahlah sejak bila aku boleh suka dia…br lagi…lepas palapes baru aku tahu…aku suka dia…hehehe…biarlah aku dh tutup buku pun…rahsia ya” Kata shila perlahan

“sapa lagi yang tahu…sat dah tahu” Tanya sudi

“sat tak tau lagi…entahlah aku risau dia ketawakan aku…sbb dulu dia pernah usik kami… emmm step dgn nad dah tahu… tapi klu tahu [un buat apa…semuanya dah berlalu…” Kata shila akhirkan cerita mengenai kisah cintanya

Cinta tidak kesampaian…kisah cinta itu bukan milikku…bisik hati shila

sambungan

0 comments

mY BurF_dAtE